niedziela, 30 marca 2014

Test z teorii, czyli...

...o tym, co powinnyśmy wiedzieć od początku swojego wlosomaniactwa.
Zaczynałam trochę od końca,  bo pierwszą rzeczą,  o ktorej powinnam wiedzieć ma miała byc budowa, struktura włosa.  Dzisiaj, także dla was, podsumuje nieco informacji nabten temat. Może tego nie wiedziałyscie, może jakaś informacja będzie dla Was nowa, ZAPRASZAM.


Budowa włosa.
Włos to twór naskórka, zbudowany z keratyny. Z zewnątrz składa się z ukrytego w skórze korzenia, w którego skład wchodzi m.in. opuszka, bądź tak ważna dla nas cebulka włosa,  a także pochewka, rdzeń,  macierz,  czy brodawka, leżąca ood cebukka, a której zniszczenie jest nieodwracalne. Bardziej zewnętrzną, którą widać gołym okiem jest łodyga, umiejscowiona poza skórą.

handsomemen.pl

 
Teraz trochę bardziej chemicznie...
Keratyna to budulec włosa,  zbudowany ze związków siarki i azotu. Jej zawartość we włosie to ok. 65%-95%.
Melatonina znajduje się w pigmencie włosa i jest odpowiedzialna za kolor włosów.  Nie rozpuszcza się w wodzie, natomiast robi topod wplywem stezonych kwasów i zasad,  dlatego możliwe jest ich farbowanie.
Oprócz keratyny i melaniny, we włosie jest także woda oraz składniki nieorganiczne, jaka siarka, azot, selen,  nikiel, srebro, magnez, złoto,  cynk, wapń,  miedź,  jod, potas, czy kwas krzemowy, dlatego można stwierdzić,  że na głowie mamy prawdziwą górę złota! ;p


A co dla nas bardzo ważne...
Osłonka włosa to najbardziej zewnętrzna warstwa, która zbudowana jest ze znanych nam dobrze łusek,  sklejonych spoiwem,  a spoiwo to zawierankwasy tłuszczowe i ceramidy. Oczywiście łuski nie są całkiem przyległe, co wiemy przyglądając się włosom wysoko- i średnioporowatym. Ich funkcja to zatrzymywanie wody we włosie.  Stan osłonki obrazuje nam tendencję do elektryzowania, połysk, czy gładkość. Np. Ja, posiadaczka włosów wysoko- i prawdopodobnie  na odrostach średnoporowatych, nigdy nie uzyskam tak idealnie gładkiej tafli.


Fazy wzrostu włosa.
To chyba jedne z ważniejszych rzeczy, o których powinno się wiedzieć. Wzrost odbywa się w sposób cykliczny,  faza intensywnego wzrostu to anagen,  po niej następuje katagen, a końcową fazą nazywamy telogenem. Ta pierwsza (anagen) musi cechować się wykształcona cebulką,  bez niej nie ma mowy o wzroście.  Włos rośnie,  a w końcu przechodzi w fazę katagenu, w ktorej cebulka obumiera, ulega zrogowaceniu i przesuwa się ku górze.  Następnie włos przygotowywany jest do wypadniecia, wtedy mamy do czynienia z fazą telogenu. W tej fazie mieszek włosowy wchodzi spontanicznie w fazę anagenu. Dzięki temu mamy pewność,  że włos wyrośnie ponownie.
Włosy najwięcej i najszybciej rosną w lecie i w czasie snu,  a także między 16 a 24 rokiem zycia.  Nie będą rosły zdrowo bez odoowiedniego odżywiania od wewnątrz,  przez suplementacje, i od zewnątrz poprzez wcierki, czyli odżywki do skóry głowy i masaże. 
hendsomemen.pl

Czy wiecie, że...
×na naszej głowie rośnie ok 100-159 tys. włosów, z czego najwięcej włosów jest u blondynek,  gdyż włosy jasne są cieńsze od ciemnych.
×przeciętny wzrost włosa to 1cm na miesiąc
×cysteina, wchodząca w skład keratyny, odpowiada za skręt włosów.
×cykl wzrostu włosa zależy w dużej mierze poza uwarunkowaniem genetycznym od stanu psychicznego.

16 komentarzy:

  1. bardzo ciekawe wiadomości :) Ja również nigdy nie uzyskami idealnej tafli włosów ;[

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale nie warto się zalamywac, pocieszam się faktem, ze prostowlose dziewczyny rownieź często chciały by mieć loki ;D

      Usuń
  2. Bardzo fajny i ciekawy post :) Ja także nigdy nie będę posiadaczką gładziutkiej tafli.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy post, a że wzrost włosów zależy od stanu psychicznego trzeba pamiętać więc, żeby starać się być szczęśliwym! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. O, pozmieniało się sporo w wyglądzie bloga :) Jednak chyba podobał mi się bardziej Twój wcześniejszy nagłówek, ale to rzecz gustu :D

    Ja ostatnio znalazłam też trochę informacji o włosach w.. książce od biologii, w końcu trafiłam na jakiś temat, którego chętnie się nauczę (albo już będę umiała) ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię zmiany, ale przyznam, źe obecny nagłówek nie jest szczytem moich ambicji :);P czasem szkoła do czegoś się przydaje! ;D

      Usuń
  5. Bardzo ciekawe wiadomości. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajnie to napisałaś <3 Co prawda już o wszystkim słyszałam, ale mała powtórka nigdy nie zaszkodzi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki ;P ale wiadomo, tak jak emolienty, humektanty i proteiny - to po prostu tematy rzeka

      Usuń
  7. Prawie jak powtórzenie do matury... :D
    Chociaż wolałabym, żeby było ona z takich właśnie rzeczy, które mnie interesują!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O kurcze, taką maturę to mogłabym zdawać :D

      Usuń
  8. Łooo! 1 cm na miesiąc? Myślałam, że więcej.
    Moje włosy rosną jak szalone, zwłaszcza po serii suplementów Silicea (krzemionka o ile się nie mylę) :)
    Pozdrawiam, WingsOfEnvy

    OdpowiedzUsuń
  9. Włosy najwięcej i najszybciej rosną w lecie i w czasie snu, a także między 16 a 24 rokiem zycia.- mam 23 lata, więc mam jeszcze rok najszybszego wzrostu włosów :) Od dzisiaj śpię po 16 godzin i wyjeżdzam gdzieś, gdzie jest ciagle ciepło :) Bo moje chyba nigdy nie urosną! :( Super blog, bardzo ciekawe posty! zaczynam obserwować :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawy post..;) Mi włosy rosną szybciej, ale za to mam je cienie..;/ A co powiesz na wspólną obserwację? Jak się zgadzasz, daj znać w komentarzu u mnie na blogu, żebym mogła się odwdzięczyć :*

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajny, dogłębny post :) Duży plus za obrazki. Budowa włosa nie jest taka prosta - ilustracje bardzo pomaają.

    _____________________________
    simplyabouthair.com
    Blog o włosach i fryzjerstwie

    OdpowiedzUsuń